Event
ARC @ Censurados Film Festival
Perú
La Resistencia Del Cine Que Nos Interpela: Experiencias Desde México Y Perú
Martes, 16 de enero de 2024
De 5:00 pm a 7:00 pm
Alianza Francesa
Arequipa
*English translation included below.
Este panel se sumerge en la compleja intersección entre la producción documental y los contextos de conflicto en México y Perú, donde las agresiones a los territorios por parte del crimen organizado, el extractivismo y proyectos gubernamentales han generado narrativas cinematográficas poderosas que desafían las opiniones y tendencias hegemónicas a partir de las voces de individuos y comunidades directamente afectadas. Desde la perspectiva de tres cineastas de México y Perú, examinaremos las distintas estrategias narrativas, éticas y estéticas empleadas para abordar y representar estos desafíos, donde la censura emerge como un componente adicional en el proceso de producción y divulgación cinematográfica .
Las discusiones se centrarán en la capacidad del cine documental para arrojar luz sobre las matices de estos conflictos, proporcionando una plataforma para el testimonio, la reflexión y el cuestionamiento de las narrativas dominantes. Los cineastas compartirán sus experiencias personales al confrontarse con contextos heterogéneos y complejos, apoyando formas de resistencia y transformación social a través de sus obras, destacando el papel crucial del cine como medio para la interpelación, la toma de conciencia y la acción.
Al fomentar un intercambio significativo entre los participantes y el público, aspiramos a enriquecer la comprensión colectiva de la producción documental en contextos complejos, permeados por tensiones y formas de violencia, brindando una mirada única a algunas de estas realidades.
Participantes
Maga Zevallos
Documentalista peruana. Desde hace 14 años dirige la productora Hiperactiva. Dirigió el documental Cicatrices del engaño sobre las esterilizaciones forzadas en Perú. Productora ejecutiva y realizadora en el documental interactivo por los 30 años de la EICTV: Metáfora viva: entre el caos y el orden (Cuba). El 2018 dirigió el documental transmedia La vida no vale un cobre. El 2020 estrenó el largometraje Entre el hierro y el mar y el 2021 el documental transmedia Pozos en el desierto. El 2022 dirigió cuatro series documentales sobre los aportes de las poblaciones indígenas, en el marco del Bicentenario de Perú, proyecto participativo con integrantes de los pueblos Shipibos de Ucayali, Kukama Kukamiria de Loreto, Aymaras de Moquegua, Quechuas- Kanas de Cusco y Quechuas de Apurimac.
El 2023 estrenó el largometraje Rojo profundo, Javier Diez Canseco: el legado, film que ha recibido el premio del público en el Festival de Cine de Lima y el premio a mejor documental en estreno en el 10° Festival de Cine de Huánuco.
Es docente y asesora en el laboratorio de documentalistas de Centroamérica en Acampadoc, Panamá; en Bolivia Lab (Bolivia) y Mendoza Film Lab (Argentina). Desde hace 5 años ha asesorado más de 150 proyectos documentales y ficción.
Néstor A. Giménez Diaz
Es cineasta, colorista, comunicador intercultural y profesor audiovisual. De los pueblos tseltal y tsotsil de Los Altos de Chiapas (México), desde el 2007 a la actualidad produce contenidos para cubrir procesos sociales en Chiapas en temas sobre derechos indígenas y defensa de los bienes comunes y culturales. Imparte talleres de radio y documental en distintos espacios rurales y citadinos de México.
En su filmografia como director destacan “Don de ser”, “El Nail” y “El secreto de la belleza”, documentales que han viajado a festivales de México y del mundo. Como colorista ha trabajado en cerca de 15 producciones en su país natal. Edita la Revista K’uxaelan y participa en proyectos de comunicación popular, vinculado a organizaciones sociales para la producción de contenidos de radio y video, elaboración de materiales informativos, reportajes y otros documentales. Es miembro de las agencias Storyhunter, RT en español, Agence France-Presse y colorista de la productora Terranostra Films.
Fernando Valdivia
Comunicador social y documentalista peruano, formado en la Universidad Mayor de San Marcos y especializado en la EICTV de Cuba. Ha dirigido BUSCANDO EL AZUL (2003), LA TRAVESÍA DE CHUMPI (2009), SHIPIBO, LA PELÍCULA DE NUESTRA MEMORIA (2010), ISKOBAKEBO, UN DIFICIL REENCUENTRO (2014), PUEBLOS AMAZÓNICOS Y CAMBIO CLIMÁTICO (2014), PUCALLPA-CRUZEIRO DO SUL ¿HACIA DÓNDE NOS LLEVA? (2014), AMAHUACA SIEMPRE (2017), AGUCHITA (2021) entre otros. Sus obras han recibido numerosas menciones entre las que destacan el Gran Premio Anaconda 2004 en La Paz, Bolivia, Premio Rigoberta Menchú-Voces contra el Silencio en México 2003, trofeo Muiraquitá 2006 y 2010 en Manaus, Brasil, el Premio Gillo Pontecorvo 2010 en Roma, Italia, el Premio a Mejor Documental en el 11 Festival de Cine Peruano en París el 2019 y el Premio Nacional de Comunicación Social “Cardenal Juan Landázuri Ricketts” 2020-2023. Por su trayectoria recibió diversos homenajes: en Brasil (Festival PACHAMAMA 2014), en Bolivia (Bolivia Lab 2017), en Perú (VII CINESUYU- CUSCO y V Encuentro Latinoamericano de Cine Comunitario 2018). En agosto del 2018 el CONGRESO DE LA REPÚBLICA DEL PERÚ le entregó un reconocimiento especial por su compromiso con los pueblos originarios y el 2023 el PARLAMENTO ANDINO le entregó la Gran Medalla de los Andes en reconocimiento a su trayectoria y sus obras. Dirige TELEANDES PRODUCCIONES y la ESCUELA DE CINE AMAZÓNICO.
Alessandro Zagato
Alessandro es el encargado regional para América Latina de la Artists at Risk Connection (ARC). Antes de unirse a PEN America, trabajó como investigador para un proyecto del Consejo Europeo de Investigación en la Universidad de Bergen. En 2013 fundó el Grupo de Investigación en Arte y Politica (GIAP) y la asociada Casa Giap, un centro de residencias para artistas e investigadores internacionales. Tiene un doctorado en Sociologia de la Universidad de Maynooth (Irlanda) y es autor de “After the Pink Tide. Corporate State Formation and New Egalitarianisms in Latin America” (Berghahn Books 2020) y “The Event of Charlie Hebdo: Imaginaries of Freedom and Control” (Berghahn Books 2015), entre varias otras publicaciones. Reside en San Cristóbal de Las Casas (Chiapas, México).
Ubicación
Cinematic Narratives in Conflict Contexts: Experiences from Mexico and Peru
Tuesday, January 16, 2024
5:00 pm to 7:00 pm
French Alliance
Arequipa
This panel delves into the intricate intersection between documentary production and conflict contexts in Mexico and Peru, where attacks on communities and territories by organized crime, extractivism, and governmental projects have given rise to powerful cinematic narratives that challenge hegemonic opinions and trends. These narratives emerge from the voices of individuals and communities directly affected. From the perspective of three filmmakers from Mexico and Peru, we will explore various narrative, ethical, and aesthetic strategies employed to address and depict these challenges. Censorship emerges as an additional component in the cinematic production and dissemination process.
Discussions will focus on the documentary's ability to shed light on the nuances of these conflicts, providing a platform for testimony, reflection, and questioning of dominant narratives. The invited filmmakers will share their personal experiences confronting heterogeneous and complex contexts, supporting forms of resistance and social transformation through their works. This highlights the crucial role of cinema as a medium for interrogation, awareness, and action.
By fostering meaningful exchange between participants and the audience, we aim to enrich the collective understanding of documentary production in complex contexts permeated by tensions and forms of violence, offering a unique perspective on some of these realities.
Participants
Maga Zevallos
Peruvian documentary filmmaker. For 14 years she has directed the production company Hiperactiva. She directed the documentary Scars of Deception about forced sterilizations in Peru. She is executive producer and director of the interactive documentary for the 30 years of EICTV: Living Metaphor: between chaos and order (Cuba). In 2018 she directed the transmedia documentary Life is Not Worth a Copper. In 2020 she released the feature film Between Iron and the Sea and in 2021 the transmedia documentary Wells in the Desert. In 2022 she directed four documentary series on the contributions of indigenous populations, within the framework of the Bicentennial of Peru, a participatory project with members of the Shipibos of Ucayali, Kukama Kukamiria of Loreto, Aymaras of Moquegua, Quechuas-Kanas of Cusco and Quechuas peoples from Apurimac.
In 2023 she released the feature film Deep Red, Javier Diez Canseco: the legacy, a film that received the audience award at the Lima Film Festival and the award for best premiere documentary at the 10th Huánuco Film Festival.
She is a teacher and advisor at the Central American documentary filmmakers laboratory in Acampadoc, Panama; in Bolivia Lab (Bolivia) and Mendoza Film Lab (Argentina). For 5 years she has advised more than 150 documentary and fiction projects.
Néstor A. Giménez Diaz
He is a filmmaker, colorist, intercultural communicator and audiovisual teacher. From the Tseltal and Tsotsil peoples of Los Altos de Chiapas (Mexico), from 2007 to the present he produces content to cover social processes in Chiapas on issues of indigenous rights and defense of common and cultural goods. He teaches radio and documentary workshops in different rural and city spaces in Mexico.
In his filmography as a director, “Don de ser”, “El Nail” and “El secreto de la salud” stand out, documentaries that have traveled to festivals in Mexico and the world. As a colorist he has worked on about 15 productions in his native country. He edits the K'uxaelan Magazine and participates in popular communication projects, linked to social organizations for the production of radio and video content, preparation of information materials, reports and other documentaries. He is a member of the agencies Storyhunter, RT in Spanish, Agence France-Presse and a colorist at the production company Terranostra Films.
Fernando Valdivia
Peruvian social communicator and documentary filmmaker, trained at the Universidad Mayor de San Marcos and specialized in the EICTV of Cuba. He has directed BUSCANDO EL AZUL (2003), THE JOURNEY OF CHUMPI (2009), SHIPIBO, THE FILM OF OUR MEMORY (2010), ISKOBAKEBO, A DIFFICULT REENCOUNTER (2014), AMAZON PEOPLES AND CLIMATE CHANGE (2014), PUCALLPA-CRUZEIRO DO SUL WHERE IS IT TAKING US? (2014), AMAHUACA SIEMPRE (2017), AGUCHITA (2021) among others. His works have received numerous mentions, including the Anaconda Grand Prize 2004 in La Paz, Bolivia, the Rigoberta Menchú-Voces contra el Silencio Prize in Mexico 2003, the Muiraquitá trophy 2006 and 2010 in Manaus, Brazil, the Gillo Pontecorvo Prize 2010 in Rome, Italy, the Best Documentary Award at the 11th Peruvian Film Festival in Paris in 2019 and the “Cardenal Juan Landázuri Ricketts” National Social Communication Award 2020-2023. For his career he received various tributes: in Brazil (PACHAMAMA Festival 2014), in Bolivia (Bolivia Lab 2017), in Peru (VII CINESUYU-CUSCO and V Latin American Community Cinema Meeting 2018). In August 2018, the CONGRESS OF THE REPUBLIC OF PERU gave him special recognition for his commitment to the indigenous peoples and in 2023 the ANDEAN PARLIAMENT awarded him the Great Medal of the Andes in recognition of his career and the works of he. He directs TELEANDES PRODUCCIONES and the AMAZON FILM SCHOOL.
Alessandro Zagato
Alessandro is the regional manager for Latin America for Artists at Risk Connection (ARC). Before joining PEN America, he worked as a researcher for a European Research Council project at the University of Bergen. In 2013 he founded the Research Group in Art and Politics (GIAP) and the associated Casa Giap, a residency center for international artists and researchers. He has a PhD in Sociology from Maynooth University (Ireland) and is the author of “After the Pink Tide. Corporate State Formation and New Egalitarianisms in Latin America” (Berghahn Books 2020) and “The Event of Charlie Hebdo: Imaginaries of Freedom and Control” (Berghahn Books 2015), among several other publications. He resides in San Cristóbal de Las Casas (Chiapas, Mexico).